Allmänna villkor
Allmänna villkor
Larmgiganten Sverige AB
Org. nummer: 559467-8103
Höstljungstigen 6
55632 Jönköping
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller då Larmgiganten
tillhandahåller tjänster & installation av Larm &
kameraövervakning till Privatpersoner och Företag.
Larmgiganten Sverige AB benämns ”Larmgiganten” och kunden som ”kund”
Vid missbruk av de allmänna villkoren så har Larmgiganten Sverige AB rätt till omedelbar uppsägning av avtalet.
2. Serviceavtal
Serviceavtal ingår i abonnemangen nedan.
I serviceavtalet för abonnemang Bas ingår:
– Fri teknisk service
– Avtalslång materialgaranti för larmkomponenter*
– SIM-kort för överföring via 4G-nätet
I serviceavtalet för abonnemang Plus ingår:
– Allt ifrån abonnemang Bas
– Uppkoppling till certifierad larmcentral
– Väktartjänst
I serviceavtalet för abonnemang Premium & Premium Flex ingår:
– Allt ifrån abonnemang Plus
– Fri väktarutryckningar vid konstaterat inbrott/brand (väktarutryckningar ingår ej för utomhuskameror/detektorer)
– Fria batterier för larmkomponenter.
– Fri årlig funktionskontroll
* Materialgarantin innebär att vi reparerar eller byter
ut komponenter med tekniskt fel som påverkar larmets väsentliga funktioner utan extra kostnad under tiden du är kund.
3. Avtalslång materialgaranti
Du som kund har avtalslång
materialgaranti på alla komponenter. Undantag gäller komponenter som anges nedan. Garantin gäller inte om komponenten har en åverkan eller vid handhavande fel.
2 års garanti gäller för följande komponenter
– Smart plug
– Smart Låsmodul
– Fjärrkontroll
– Larmbricka
– Klimatdetektor
– Vattendetektor
– Samt övriga komponenter som ej påverkar larmets väsentliga funktion
Materialgarantin gäller endast vid nyinstallation av komponenter. Uppsagda larmsystem eller begagnade komponenter som kopplas upp igen har ej rätt till avtalslång materialgaranti.
Övervakningskameror
– Endast övervakningskameror integrerade till larmsystemet
Utan abonnemang / Abonnemang Guld
– 2 års garanti på samtliga komponenter i systemet.
– 3 månaders installationsgaranti, därefter debiteras framkörning + tid även vid garantiärenden.
4. Installationsgaranti
Installationsgaranti innebär att Larmgiganten garanterar funktionen på larmsystemet som vi har installerat den. Förutsätter att du som kund inte har gjort en förändring i miljön. I kombination med avtalslång materialgaranti får du under
installationsgarantin inga oförutsedda utgifter.
5. Rekommendationer – Värva och spara pengar
När nuvarande kund rekommenderar en ny kund som tecknar ett nytt avtal med oss, får både nuvarande kund och den nya kunden 20kr avdrag på er larmtjänst så länge ni båda är aktiva kunder.
PRIVATPERSONER INKL. MOMS – FÖRETAG EXKL. MOMS
6. Lamcentral och väktartjänst
För väktarutryckningar som inte omfattas av abonnemanget debiteras en kostnad på 2995kr (inkl. moms) per utryckning av Larmgiganten, om inget annat anges i avtalet.
Uppkopplingen mot larmcentralen garanteras enligt avtalet.
Missbruk av larmanläggningen kan resultera i att vi säger upp avtalet för ditt larmsystem med omedelbar verkan och utan uppsägningstid.
7. Fakturering och betalning
Månadstjänst
Som standard betalas månadtjänsten i förskott
kvartalsvis.
Du kan få fakturan för månadtjänsten månadsvis, kvartalsvis eller årsvis.
Vid månadsvis betalning debiteras privatkunder 30 kr inkl. moms.
Företag debiteras 30 kr exkl. moms.
Ändringar görs efter kontakt med kundtjänst.
Faktura
15 dagars förfallodatum med Bankgiro/Swish
30 dagars förfallodatum via Klarna
Delbetalning (Endast privatpersoner)
Vi erbjuder delbetalning via Klarna upp till 36 månader.
Vi erbjuder även privatlån via vår samarbetspartner
Marginalen Bank från 10.000kr upp till 500.000kr
Kontroll av kreditvärdighet kan förekomma. Vid fall där kreditvärdigheten är låg förbehåller vi oss rätten om att kräva förskottsbetalning för komponenter, tjänster eller övriga tillägg.
Leasing (Endast företag)
I samarbete med Nordic Finance erbjuder vi företagsleasing i 36 – 60 månader där du i slutet av perioden äger ditt larmsystem.
Påminnelse
Larmgiganten debiterar 8% i dröjsmålsränta och 60kr i påminnelseavgift vid försenad eller utebliven betalning samt har Larmgiganten rätt till ersättning för inkassokostnader.
Vid utebliven betalning har Larmgiganten rätt att säga upp samtliga tjänster omedelbart.
8. Äganderätt & abonnemangsvillkor
Larmgiganten behåller äganderätten till varorna tills fullständig betalning har mottagits. Om kund tecknar ett abonnemang med bindningstid, äger kund larmpaketet efter att bindningstiden har löpt ut.
9. Ångerrätt
Privatkund:
Du har rätt enligt konsumentköplagen att ångra din
beställning inom 14 dagar efter du har mottagit
komponenterna och/eller tjänsten.
Undantag är Larmväska då denna är en tjänst man hyr.
Läs mer här: www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen
Företag:
För företag tillämpar vi köplagen och då med det normalt ingen ångerrätt.
Läs mer här: www.hallakonsument.se/lagar/koplagen
Om kund önskar ångra sin beställning debiterar
Larmgiganten en ångeravgift på 10% av köpbeloppet, dock med en minsta avgift på 2000kr exklusive moms.
10. Uppsägningstid och bindningstid
Vid uppsägning avslutas 4G/LTE SIM-kortet om kund inte väljer att förlänga med ett årligt SIM-kortsabonnemang.
Larmsystem
Det finns ingen bindningstid som standard, och uppsägningstiden är vanligtvis tre månader om inte annat anges i avtalet.
- Vid uppsägning av abonnemanget inom 12 månader från installationsdatumet tillkommer en uppsägningsavgift om 2 995 kr inklusive moms.
- För Premium Flex gäller en uppsägningsavgift om 2 995 kr inklusive moms vid uppsägning inom 24 månader från installationsdatumet, samt betalning av kvarvarande månadsavgifter för den återstående bindningstiden.
Uppsägning ska göras skriftligt antingen via brev eller e-post till support@larmgiganten.se.
Vid osäkerheter kan ni även ringa in till kundtjänst på 020 – 89 95 98 så kan vi skicka ut en uppsägningsblankett
Larmväska
Uppsägningstid 15 dagar
11. Larmgigantens ansvar
Larmgigantens ansvar är att hålla dig som kund med ett fungerande
larmsystem 24 timmar om dygnet. Vid ett avbrott där larmsystemet har slutat fungera helt så erbjuder vi en servicestid inom en till två arbetsdagar.
Vi tar inget ansvar för inverkan på fastigheten som krävs för att installation av komponenters fulla funktion.
12. Kunds ansvar
Vid avbrott där Larmgiganten måste komma åt larmanläggningen måste kund eller någon som kund ger behörighet till släppa in en
Säkerhetsexpert så Larmgiganten kan åtgärda eventuella fel.
Tackar kund nej till servicedagen efter så tar Larmgiganten inget ansvar för anläggningen förens en service har utförts på larmanläggningen.
Kunds ansvar är att minimera risken för oaktsamma larm som slutar i obefogade utryckningar av väktare, polis och räddningstjänst.
Kund ska även tillhandahålla uppdaterad kontaktlista till Larmcentralen (Via mina sidor) eller genom att ringa eller maila Larmgigantens kundtjänst.
Du som kund måste alltid hålla dig uppdaterat på de senaste allmänna villkoren som finns att hitta på
www.larmgiganten.se/villkor
13. Personuppgifter
Larmgiganten använder kunds uppgifter enbart för att hantera fakturor, nyhetsbrev, mina sidor och serviceåtaganden.
Larmgiganten tillämpar GDPR och vi säljer inte
vidare uppgifter till andra företag.
Vill kund bli borttagen från våra system måste man säga upp sin abonnemangstjänst hos Larmgiganten. Larmgiganten har rätt att
behålla uppgifter 7 år från senaste fakturaunderlag för dig som kund för bokföring enligt lag.
14. Tvister
Dessa villkor skall tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Tvist ska i första hand lösas genom
överenskommelse. Om sådan överenskommelse inte kan träffas ska tvisten behandlas i allmän domstol.
Kund kan dessutom alltid vända dig till den kommunala konsumentvägledningen för rådgivning eller hänskjuta tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”) i fall ARN
är behörig.
15. Prisändring
En eventuell prisändring på abonnemanget aviseras alltid minst 1 månad innan tänkt prisökning / prissänkning. Vid de tillfällen har du som kund rätt till 3 månaders uppsägningstid utan bindningstid med samma månadtjänst.
16. Force majeure
Parterna skall vara befriade från skyldigheter som kan följa av avtalet i det fall omständighet inträffar som ligger utanför parternas kontroll.
Part äger häva avtalet, delvis eller i sin helhet, om
sådan omständighet inträffar. Hävning skall föregås av en skriftlig framställning om uppsägning med angivande av orsak
17. Avtalsändring
Larmgiganten förbehåller rätten att överföra avtalet mellan dotterbolag, och det kommer fortfarande att vara giltigt vid överföringen till nästa instans.